Ai Tasti!

Angela Ambrosini - discant nyckelharpa

Marco Ambrosini - alto nyckelharpa

Eva-Maria Rusche - harpsichord, organ

 

[EN]

The trio consisting of Angela Ambrosini, Marco Ambrosini, and Eva-Maria Rusche has been intensively engaged with European Renaissance and Baroque music for years. The bowed string instrument Nyckelharpa, which was first mentioned in Germany under the name 'Schlüsselfidel' by Martin Agricola (1529) and Michael Praetorius (1619), beautifully expresses polyphonic music thanks to its special playing technique using a keyboard: it is both flexible and immediate in articulation, as well as sonically opulent and rich in overtones due to its numerous sympathetic strings. Since there is hardly any original literature available, historically informed transcriptions and improvisations following the usual performance practice in Renaissance and Baroque music offer the ideal field for research and experimentation, allowing Early Music to sound lively and refreshing in an unconventional way.

In combination with the harpsichord a potential unfolds that can fully explore the entire range of musical forms and affects: from dance-like to cantabile playing, from virtuosity to lyricism, from strict counterpoint to rhetorically dramatic expression.

 

[DE]

Das Trio bestehend aus Angela Ambrosini, Marco Ambrosini und Eva-Maria Rusche setzt sich seit Jahren intensiv schwerpunktmäßig mit europäischer Renaissance- und Barockmusik auseinander. Das Streichinstrument Nyckelharpa, welches in Deutschland unter dem Namen „Schlüsselfidel“ durch Martin Agricola (1529) und Michael Praetorius (1619) abgebildet und erwähnt wurde, bringt polyphone Musik durch die spezielle Spielweise mittels einer Tastatur besonders schön zum Ausdruck: Es ist einerseits flexibel und unmittelbar in der Artikulation, als auch klanglich opulent und obertonreich durch die zahlreichen Resonanzsaiten. Da es kaum Originalliteratur gibt, bietet sich durch historisch informierte Transkriptionen und Improvisationen gemäß der üblichen Musizierpraxis in Renaissance und Barock das ideale Forschungs- und Experimentierfeld, um Alte Musik ganz unmuseal auf stets lebendige und erfrischende Art erklingen zu lassen.
Im Zusammenspiel mit dem Cembalo entfaltet sich ein Potential, das die ganze Bandbreite an musikalischen Formen und Affekten von tänzerischem hin zu kantablem Spiel, von Virtuosität bis zu Lyrik, von strengem Kontrapunkt bis zu rhetorisch-dramatischem Ausdruck auszuschöpfen vermag.

 

[IT]

Il trio composto da Angela Ambrosini, Marco Ambrosini e Eva-Maria Rusche si è dedicato intensamente alla musica europea del Rinascimento e del Barocco per anni.
Lo strumento ad arco nyckelharpa, conosciuto in Germania con il nome di "Schlüsselfidel", è stato menzionato per la prima volta da Martin Agricola (1529) e Michael Praetorius (1619), esprime in modo splendido la musica polifonica grazie alla sua particolare tecnica dovuta all'utilizzo della tastiera: è flessibile e veloce nell'articolazione, oltre che opulento nella sua sonorità e ricco di armonici grazie alle sue numerose corde di risonanza. Poiché c'è scarsa letteratura originale disponibile, trascrizioni e improvvisazioni eseguite su questo strumento, pur seguendo le consuete pratiche esecutive nella musica rinascimentale e barocca, offrono un campo ideale per la ricerca e l'esperimento, permettendo di far risonare repertori di Musica Antica in un modo non convenzionale.

In combinazione con il clavicembalo si sviluppa un potenziale che può esplorare appieno l'intera gamma di forme e affetti musicali, dal gioco danzante al cantabile, dalla virtuosità al lirismo, dal rigoroso contrappunto all'espressione retorico-drammatica.

 

[FR]

Le trio composé d'Angela Ambrosini, Marco Ambrosini et Eva-Maria Rusche s'investit intensivement depuis des années dans la musique européenne de la Renaissance et du Baroque. La nyckelharpa, un instrument à cordes frottées, mentionné pour la première fois en Allemagne sous le nom de "Schlüsselfidel" par Martin Agricola (1529) et Michael Praetorius (1619), exprime magnifiquement la musique polyphonique grâce à sa technique de jeu particulière utilisant un clavier : elle est à la fois flexible et immédiate dans son articulation, tout en étant opulente et riche en harmoniques grâce à ses nombreuses cordes sympathiques. Comme il existe très peu de répertoire original pour cet instrument, les transcriptions historiquement informées et les improvisations, dans la tradition de la pratique d'interprétation de la musique de la Renaissance et du Baroque, offrent un terrain idéal pour la recherche et l'expérimentation, permettant à la musique ancienne de sonner de manière vivante et rafraîchissante de façon non conventionnelle.

En combinaison avec le clavecin, un potentiel s’ouvre, capable d’explorer pleinement toute la gamme des formes musicales et des affects : du jeu dansant au jeu cantabile, de la virtuosité au lyrisme, du contrepoint strict à l'expression dramatique rhétorique.